bg

Pages

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, November 6, 2010

MaLas nAk bERubAh???


Segmen MOTIVASI bersama Mouja...motivasi ini bukan hasil nukilan Mouja tetapi dipetik dari http://www.imotivasi.com/. Sharing is caring...Sama2 kita renung2kan dan selamat beramal...

Bila KITA malas nak berubah, apa nak buat?

1. Fikir balik hala tuju hidup KITA.
Fikir tentang diri KITA sendiri. Adakah KITA ni orang yang berguna atau seseorang yang cukup menyusahkan orang lain? Kaji balik perilaku KITA selama ini dan fikirkan respon orang-orang sekeliling terhadap perangai KITA.

2. KITA seorang yang rajin atau malas?
KITA jadi beku untuk berubah sebab KITA tak kenal pasti KITA ni orangnya rajin atau malas. Tanya diri KITA sendiri, selama ni adakahKITA  seorang yang rajin, atau seorang yang malas?
Jika rajin, apa buktinya? Jikalau malas, apa buktinya?

Mana yang lebih banyak – malas atau rajin?

Apabila KITA dapat tahu yang KITA tak tahu apa hala tuju hidup KITA, KITA tiada azam, matlamat ataupun cita-cita, inilah masanya untuk ubah diri. Set apa yang KITA mahu capai.

Ubah sikap menjadi rajin.

Apabila KITA dapati KITA seorang yang rajin dan KITA pernah mendengar orang sekeliling KITA kata KITA rajin, upgrade diri KITA menjadi semakin rajin.
Jika KITA seornag malas dan suka ambil jalan mudah, mulai sekarang ubah sikap menjadi proaktif. Buktikan pada orang sekeliling KITA bukan pemalas selama-lamanya.

KITA juga punya hak untuk berjaya.

2 comments:

komen la kalo xmalu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...